W ostatnich latach coraz więcej osób zakładających swój własny biznes zastanawia się nad rozwiązaniem, jakim jest franczyza. Dla ludzi, którzy nigdy nie mieli styczności ze sprawami biznesowymi, jest to o wiele lepsze i prostsze rozwiązanie od rozpoczynania wszystkiego od zera. Jednak nie wielu z nich wie, czym tak naprawdę jest franczyza i na jakich zasadach ona działa.
Co to jest franczyza?
Najprościej mówiąc franczyza to rodzaj umowy pomiędzy podmiotem, który posiada już swoją markę (franczyzodawca), a osobą chcącą korzystać z marki na określonych zasadach (franczyzobiorcą). Po podpisaniu umowy franczyzobiorca ma dostęp do:
- loga,
- pełnej dokumentacji firmy,
- nazwy sieci,
- pomocy ze strony franczyzodawcy.
Dodatkowo otrzymuje on podręcznik operacyjny, w którym zawarte są wszystkie informacje dotyczące prowadzenia, jak i działania całego biznesu. Najczęściej osoba chcąca być franczyzobiorcą musi zapłacić pewnego rodzaju kaucje tzw. opłatę licencyjną po to by móc rozpocząć jakąkolwiek działalność z zakresu danej franczyzy. Tak więc franczyzodawca nie traci na tym nic i tylko zarabia, a franczyzobiorca liczy na zyski, ale otrzymuje dostęp do wszystkiego, co związane z daną marką. Myślisz czy nie założyć biznesu we franczyzie? Odwiedź katalog franczyz i zobacz z kim możesz rozpocząć współpracę.
Rodzaje franczyzy
Biznes franczyzowy w Polsce możemy podzielić na dwa główne rodzaje, jakimi są:
- Franczyza usługowa,
- Franczyza dystrybucyjna.
Franczyza usługowa
W tym wypadku zadaniem franczyzobiorcy jest oferowanie danych usług. Od franczyzodawcy dostaje instrukcje jak wykonywać dane usługi, dostęp do wszystkich przepisów, jak i receptur, a także pełne oprogramowanie służące do działania. Najczęściej są to placówki bankowe lub działające w zakresie finansów, a także lokale gastronomiczne. Najlepszy przykładem placówki gastronomicznej działającej we franczyzie jest sieć pizzerii DaGrasso.
Franczyza dystrybucyjna
W tym rodzaju franczyzy zadaniem franczyzobiorcy jest sprzedaż produktów, które należą do franczyzodawcy i są w pewien sposób wypożyczane do sklepów wszystkich franczyzobiorców. Towar ten do momentu zakupu przez klienta należy do franczyzodawcy. Na takiej zasadzie działają niektóre sklepy odzieżowe, sklepy spożywcze, czy stacje paliw. Największą siecią franczyzową, jeśli chodzi o sklepy spożywcze, jest sieć Żabka.
Tak jak wspomniałem wyżej, istnieje jeszcze kilka innych rodzajów franczyzy, lecz ten podział jest najbardziej rozpowszechniony i najprostszy do zobrazowania.
Opłaty we franczyzie
Żeby nikt nie pomyślał sobie, że wszystko jest takie kolorowe to teraz kilka słów o kosztach, jakie musi ponieść franczyzobiorca przy wzięciu franczyzy. Musimy wyróżnić tu trzy rodzaje opłat i tak o to mamy:
- Opłata franczyzowa,
- Opłata wstępna,
- Opłata na wspólny fundusz marketingowy.
Opłata wstępna
Każdy, kto chce mieć dostęp do franczyzy, musi zapłacić na start opłatę wstępną, która jest uiszczana przy podpisaniu umowy. Najczęściej za korzystanie z dóbr franczyzodawcy. Co marka to inna wysokość opłaty i niektóre z nich rezygnują z tego typu zabiegu, aby przyciągnąć więcej partnerów.
Opłata franczyzowa
Comiesięczna opłata, za korzystanie z logo czy nazwy firmy. Jej wysokość może być stała albo zależna od obrotów danego lokalu.
Opłata na wspólny fundusz marketingowy
Jest to fundusz, który musi płacić każda placówka danej franczyzy i przeznaczona jest na reklamę. Wyjątkiem są świeże lokale, gdyż przez kilka miesięcy nie muszą nic wpłacać.
Powyższe opłaty to tylko niezbędne minimum. Niewliczane są w to koszty utrzymania lokalu, różnego rodzaju opłaty itp. Sprawdź obowiązkowo popularny portal o franczyzie w Polsce.